Help, er zit een kano onder mijn schoen!

Goedenavond,

Gisteravond om 22,00 uur weer naar buiten ( het was tenslotte maar -20) om het Noorderlicht te zien. Tjee, 1,5 uur staan blauwbekken, geen resultaat.

Vanochtend een beetje moeilik uit bed. Zin, nee, zin moet je maken zeggen ze dan, ik moest ff opstarten. Ja, dan wordt er iets aan je voeten gebonden. Gelukkig zijn de sneeuwschoenen van aluminium en kunststof, maar ja, je loopt niet als een kievit. In het begin ff wennen, lekker over het pad, Maar onze gids houd van een uitdaging, wij ook. Gaan we hier naar toe? vraagt hij, en dan zie je bos, struikgewas, en alles dat je denkt, daar kan ik niet lopen. Nou, dat kan wel. De eerste in de rij heeft een zware klus, die moet het pad maken. De tweede man heeft het ook zwaar, de sneeuw is nog niet aangestampt, en de gids is nogal groot, dus zijn voetstappen staan nogal ver uit elkaar. Het is moeilijk corrigeren/balanceren met zulke kano's aan je voeten, al snel lig je in de sneeuw. Met een beetje pech zak je steeds dieper weg en kun je zonder hulp niet meer opstaan. Het zorgt wel voor komische taferelen. Vandaag een laag minder aan ( geen thermo-overall), dat beweegt makkelijker, en omdat je beweegt blijf je warm. Binnen 5 minuten moesten we al gelijk stijl naar boven, een oude skipiste op. Wel grappig, er zitten spikes onder de schoenen, dus je kunt recht naar boven. Het overdwars nemen van een greppel is weer moeilijk met zulke kano's onder je voeten.

Na een tjid wandelen (het was weer mooi zonnig weer) kwamen we aan bij een meer. Bij een hut lag al vanalles klaar. Onder andere een grote boor, of we maar ff een gaatje in het ijs willen boren om te gaan vissen. Ik had nog pap in de armen van de scooter gisteren. Het ijs is ook iets van 50 cm dik, dus ook dit is een hele klus. En dan vissen. Het lijkt net een kinderhengeltje. Rendiervel erbij. lekker zitten op het ijs, wachten op..........................volgens mij past een lekkere zalm niet eens door dat k......leine gat. Na een tijdje de moed opgegeven, nat bezweet, dus een koude rug, niet lekker. Terug naar het afdakje, de gids heeft een lekker vuurtje gemaakt. Gelukkig heeft hij ook een koelbox mee (alsof dat nodig is hier) met eten. Worstje op een stok prikken en roosteren maar. Lokaal deeghapje boven het vuur. water koken voor de koffie, lekker opwarmen. Daarna weer terug. Hij geeft weer de optie; over de weg of cross country. Uiteraard de laatste optie. Uiteindelijk blij dat we terug zijn, moe, ijspegels aan de berenmuts.,maar voldaan.

En ja, het is gelukt, vandaag is bij 'onze' sauna' de buitendeur open. Lekker saunaatje, daarna naar buiten rennen ( het is maar -20) inwrijven met sneeuw, en even lekker luchten. Dat is beter dan een ´douche. Onze sauna is alleen voor vrouwen, hier komt (bijna) niemand, in de sauna naast onze kamer komen alle Fransen, en ondanks de regels, komen zij allen in badkleding. Om niemand te shoqueren en voor alle rust, gaan wij naar de dames sauna. Heerlijk dat de buitendeur nu van het slot is. Lekker afkoelen buiten!

Er is een sauna bij het meer, maar dat kost 500 euro om deze op te starten. Vandaag was men met een motorzaag een wak aan het zagen, dus blijkbaar heeft er een groep gereserveerd. Nou ja, zolang de buitendeur bij de damessauna open blijft gaan wij lekker in de buitenlucht staan. Ondanks de vermoeidheid gaan we straks weer naar het meer om het Noorderlicht te zoeken, waarschijnlijk is het de komende dagen niet helder. Ik trek wel mijn overall aan, heb geen zin om weer kou te lijden. Maar ja, je moet er wat voor over hebben.

MOrgen gaan we naar de poolcirkel, het dorp van de Kerstman en naar de stad, lekker een dagje minder inspannend.....................................................

Tot morgen!

Robin

En?? http://www.spitsnieuws.nl/archives/foto/2011/02/poollicht_boven_noorwegen.html