Afsluitende dag van een bijzondere reis

Op de eerste dag van oktober hebben we nog een dag in New Delhi, India.

We vertrekken vandaag pas om 09:30 uur, uitslapen! We bezoeken diverse bezienswaardigheden van de stad zoals: Indian Gate (herdenkingsmonument), werpen een blik op het Rode Fort, bezoeken Qutub Minar (archeologische site), de grootste moskee van de stad (plek voor 25.000 mensen), rijden langs de parlementsgebouwen (stoppen op deze plek is niet toegestaan en rijden door de oude stad.

In de oude stad maken we een rondrit per riksja. Dat is erg leuk. We gaan allerlei kleine straatjes in, en iedereen ' vecht' om een plekje om vooruit te kunnen. Als we in 'file' staan staat er weer een brommer als een idioot achter ons te claxoneren. Wat denkt hij wel niet? Dat het vlugger gaat als hij meer toetert?

Ik ben wat gewend met stroomkabels in Zuid-Amerika, als je stroom wil tap je dat gewoon af van de leiding op straat. Wat ik hier zie slaat alles, er is een wirwar van draden, het is een wonder dat dit in de lucht blijft hangen en niet op straat valt.

EInd van de middag gaan we op zoek naar een bazaar. Het oversteken van de straat bij het hotel is al een hele kunst. Een driebaansweg verandert spontaan in een vijfbaansweg als dit beter uitkomt. Het is uitkijken geblazen en rennen voor je leven! Het getoeter is niet van de lucht, volgens mij leer je dit al bij het behalen van je rijbewijs. Dit maakt ook dat de stad niet relaxed is; veel mensen, veel lawaai, goed opletten wat de ander doet.........

's Avonds besluiten we iets te drinken in het restaurant van het hotel, dit bij gebrek aan een bar. Er is vanalles mogelijk, maar blijkbaar geen alcohol drinken. Ik moet een bedrag aan de kelner geven, en het bier wordt uit eindelijk op mijn kamer, achter gesloten deuren, gebracht. Om 21:30 uur hebben we de transfer naar het vliegveld. Het inchecken gaat nu rustig en voorspoedig, maar niet nadat we weer papieren hebben ingevuld. Het digitaal inchecken is gunstig gebleken, LInda en ik hebben ruime plaatsen, zonder bijbetalen, dit terwijl sommige echtparen niet eens bij elkaar kunnen zitten. De vlucht loopt voorspoedig en de baby naast ons gedraagt zich voorbeeldig.

We kunnen terugkijken op een mooie en bijzondere reis. Bhutan; je treedt het land echt binnen door een grote toegangspoort. Je wordt ontvangen door een vriendelijke gids terwijl je een witte sjaal omgehangen krijgt als welkom. Het land is mooi, bergachtig, groen, bhoedistisch, dunbevolkt, kleurrijk en gaat uit van het principe Bruto Nationaal Product. Als toerist draagt je daar een steentje aan bij door een verplicht bedrag te betalen voor je verblijf. De bevolking is aardig, bescheiden, behulpzaam en staat open voor toeristen. Afgelopen jaar hebben 64.000 toeristen het land mogen bezoeken. Ik ben een van de gelukkigen die het land heeft mogen bezoeken en rond heeft mogen kijken. Het ' land van de donderende draak' is zeker een bezoek waard!

Groet,

Rian

Gerard

Goed te horen dat je het zo fijn hebt gehad. Een goede reis terug.
Groet Gerard

Ronnie

Namaste! Blij dat je weer heelhuids weerkeert van het wilde oosten; welcome back! Bel je vanavond.

Dita

:-)