China, here I come!

Eindelijk kan ik weer een favoriete bestemming van mijn lijstje af gaan halen. Wegens studie kan ik niet in het najaar op vakantie, en aangezien China laat in het najaar niet wordt bezocht wegens de kou, is het een mooie gelegenheid om juist nu voor deze bestemming te kiezen. De voorpret is begonnen, nu nog even alles inpakken voor zaterdag.

Hier een indruk van mijn reisroute:

11 juli vlucht Amsterdam - Beijing

12 juli aankomst Beijing / vrije dag

Na aankomst in China rijden we in ongeveer een uur naar de hoofdstad van China, Beijing. De komende

twee dagen heb je de tijd om deze mooie stad te verkennen. Vandaag kun je naar het Plein van de

Hemelse Vrede wandelen, het grootste openbare plein ter wereld. 's Avonds is het zeker de moeite om

de beroemde peking eend te proeven, die in vele restaurants wordt geserveerd. De komende twee

nachten overnachten we in een centraal gelegen hotel.

13 juli Beijing / vrije dag

Tijdens de Ming- en Qingdynastieƫn woonden de keizers van China in de paleizen van de Verboden

Stad. Je kunt hier uren ronddwalen. Wanneer je eindigt bij de poort in het noorden is het de moeite

waard om de Kolenheuvel te beklimmen. Je hebt hier een geweldig uitzicht over de Verboden Stad. Wie

zin heeft kan ā€˜s avonds een indrukwekkende acrobatiekvoorstelling bezoeken.

14 juli naar de Chinese Muur / wandeltocht Chinese Muur

De tweedaagse wandeltocht over en langs de Chinese Muur is Ć©Ć©n van de hoogtepunten van je bezoek

aan Beijing. We rijden in de loop van de ochtend in ongeveer drie uur naar het Jinshanling gedeelte van

de Chinese Muur. ā€™s Middags beklimmen we een deel van de mooi behouden muur. Het is er redelijk

steil en de wandeling is soms uitdagend. Maar zoals Mao Zedong zei: Hij die de Grote Muur niet heeft

beklommen, is geen echte man. We slapen vannacht in een eenvoudig hotel nabij de Chinese Muur.

15 juli naar Beijing / wandeltocht Chinese Muur

Vandaag maken we een wandeling van ongeveer drie uur richting Simatai. De fenomenale uitzichten op

het grotendeels authentieke bouwwerk en de omgeving zijn een beloning voor je inspanning. Waar je

ook staat op de muur, een uitzichttoren is altijd in zicht. Bij het gedeelte van Simatai zijn niet veel andere

toeristen te vinden. Dit maakt het wandelen over dit stuk muur extra bijzonder. In de loop van de

middag vertrekken we richting Beijing, waar we in ons al bekende hotel slapen.

16 juli nachttrein naar Xian

We hebben nog een laatste dag in Beijing. Ga in de ochtend zeker naar Ć©Ć©n van de parken in Beijing

waar jong en oud Tai Chi beoefent. Het grote Beihai Park is hier erg geschikt voor. Het is ook leuk om

de hutongs (traditionele wijken) van Beijing per fiets of te voet te verkennen. Aan het eind van de dag

stappen we in de nachttrein die ons in 14 uur naar Xiā€™an brengt. Geniet van het landschap dat langzaam

aan je voorbij trekt.

17 juli Xian / vrije dag

Vroeg in de ochtend arriveren we in Xiā€™an, de stad die gedurende elf dynastieĆ«n de hoofdstad van China

was. De nog geheel overeind staande stadsmuren vormen een perfecte rechthoek waarbinnen de oude

stad ligt. Het is leuk om de stadsmuren per fiets of tandem te verkennen. We overnachten de komende

twee nachten in een comfortabel hotel in Xiā€™an.

18 juli Xian / Terracottaleger

Uiteraard bezoeken we het Terracottaleger, ooit vervaardigd om het grafcomplex van keizer Qin

Shihuang te bewaken. Elk beeld heeft een uniek gelaat en zijn in 214 voor Christus aan de keizer bij zijn

dood meegegeven als grafgiften. Later is het Terracottaleger geleidelijk aan bedekt met een drie meter

dikke zandlaag. Het Terracottaleger is Ć©Ć©n van de grootste archeologische vondsten van de 20e eeuw.

19 juli nachttrein naar Chengdu

We hebben eerst nog wat tijd in Xiā€™an, voordat we op de trein stappen. Bezoek de Moslimwijk, een

wirwar van smalle straatjes met winkels en restaurants. Een absolute aanrader is het Shaanxi Historical

Museum. In dit mooie museum ontdek je veel over de Chinese dynastieke geschiedenis. Afhankelijk van

het treinschema stappen we aan het begin of aan het eind van de middag in de nachttrein.

20 juli Chengdu / bezoek panda centrum

Bij aankomst in Chengdu staat de bus te wachten die ons naar ons hotel brengt. Ook al is Chengdu een

miljoenenstad, je vind ook hier de Chinese gezelligheid in de kleine straatjes. Langs de rivier en rondom

de Sichuan universiteit liggen veel theehuizen. Je kan hier heerlijk zitten en thee drinken. Het moderne

deel van de stad wordt gedomineerd door het immense standbeeld van Mao. Breng ook zeker een

bezoek aan het panda centrum even buiten de stad.

Hier leven 80 tot 90 pandaā€™s in een nagebootste natuurlijke omgeving. Een fokprogramma zorgt ervoor

dat dit unieke diersoort niet uitsterft. ā€˜s Avonds kun je genieten van de heerlijke keuken die Chengdu te

bieden heeft. Probeer eens huoguo (hotpot). Dit hete gerecht is typisch Sichuanees en wordt

geserveerd aan speciaal daarvoor ontworpen tafeltjes.

21 juli vlucht naar Lijiang

Om een lange reisdag te vermijden, vliegen we vanaf Chengdu naar Lijiang. Lijiang, dat eveneens erg

populair is onder de Chinese toeristen, is de woonplaats van de Naxi. Een volk waar de vrouw zowel de

zware als de belangrijke taken uit het gezinsleven uitvoeren en daardoor aan het hoofd staat.We

overnachten twee nachten in een comfortabel hotel aan de rand van het centrum van de oude stad.

22 juli Lijiang / vrije dag

Lijiang staat sinds 1999 op de World Heritage lijst van Unesco. De oude stad die in 1996 door een

aardbeving gedeeltelijk werd verwoest is geheel gerestaureerd. Verdwaal in de knusse straten van de

oude stad of fiets langs sfeervolle gebouwen met rode lampionnen. ā€˜s Avonds kun je naar een

voorstelling van klassieke Naxi muziek.

23 juli naar Dali

In de loop van de ochtend nemen we de trein naar Dali. Van oorsprong is dit het woongebied van de

Bai, een kleurrijk volk dat hier al ongeveer 3000 jaar woont. Dali is voor een klein deel ommuurd, met

aan de zuid- en oostzijde imposante poorten. Langs de smalle straatjes in het centrum staan de

traditioneel gebouwde huisjes. We overnachten de komende twee nachten in een comfortabel hotel in

het centrum van Dali.

24 juli Dali / vrije dag

Vandaag kan je de omgeving van Dali verkennen. Bezoek de Drie Pagodes of de Zhonghe tempel. Het

is een stevige wandeling naar boven, maar je kunt de tempel ook via een stoeltjeslift bereiken. Het

uitzicht op het meer en de wijde omgeving is fenomenaal. De Drie Pagodes, waarvan de hoogste tot 70

meter reikt, behoorden oorspronkelijk tot het grootste tempelcomplex van Zuidwest-China.

25 juli naar Kunming; vlucht naar Guilin

Vandaag is het een lange reisdag. We rijden in ongeveer vijf uur naar Kunming, vanwaar we ons met een

middag- of avondvlucht verplaatsen naar het zuidoosten van China. Als we genoeg tijd hebben kunnen

we een bezoek brengen aan Soltary Beauty Peak. Vanaf hier heb je een geweldig uitzicht over de

omgeving. Vannacht slapen we in een comfortabel hotel.

Sawadee Reizen | 7

26 juli naar Pingā€™an / Longji N.P.

We rijden in ongeveer drie uur naar Pingā€™an. Vannacht slapen we in een schitterend gelegen hotel. Ons

hotel ligt in een pittoresk dorpje met houten huizen. Om hier te komen lopen we een stuk omhoog en

onze grote bagage laten we achter. Vanuit Ping'an kan je verschillende mooie wandelingen maken door

de rijstterrassen. Het is een heerlijke plek om bij te komen.

27 juli naar Yangshuo

Longji, dat ā€œde rug van de Draakā€ betekent, ligt in een gebied dat beroemd is vanwege de enorm

uitgestrekte rijstterrassen en de vele kleurrijke stammen die er wonen. Je hebt hier de ochtend de tijd

om te wandelen en de terrassen te beklimmen. Het uitzicht zal steeds weer geweldig zijn. Sommige

mensen noemen deze rijstterrassen zelfs het achtste wereldwonder.

Na de lunch rijden we in ongeveer vier uur naar het levendige Yangshuo, gelegen aan de Li rivier. De

omgeving is prachtig met groene rijstvelden en kleine dorpen tussen ontelbare pieken van het

wereldberoemde karstgebergte. We slapen de komende drie nachten in een comfortabel hotel.

28 juli Yangshuo / vrije dag

In Yangshuo heb je een paar dagen om zelf dingen te ondernemen. Er is een leuke markt waar je lekker

kunt eten en er zijn ook ontelbare kleine restaurantjes en winkels. Hou je van wat meer actie? Dan is het

geweldig om per fiets de traditionele dorpjes in de omgeving te verkennen.

29 juli Yangshuo / vrije dag

Vandaag kun je in de middag een optionele kookworkshop volgen. Het eten in Yangshuo is heerlijk, er

zijn Chinese gerechten uit alle delen van China verkrijgbaar. Ook zijn er westerse maaltijden zoals pizza,

pannenkoeken en milkshakes aanwezig. ā€™s Avonds kun je naar een schitterende lichtshow gaan kijken.

De bergen in de omgeving worden feeƫriek verlicht en het hele dal lijkt op een filmdecor. Honderden

bamboevlotten met fakkels, lichtjes en decorstukken komen voorbij.

Optioneel Kookworkshop in Yangshuo / ā‚¬20,00 per persoon

's Middags kun je in Yangshuo je kennis van de Chinese keuken uitbreiden. Onder deskundige leiding

van een Chinese kok ga je aan de slag met verse ingrediƫnten die je zelf op de lokale markt inkoopt.

Tijdens de les leer je een complete Chinese maaltijd te bereiden met klassieke gerechten als

varkensvlees in zoetzure saus en jonge bamboescheuten met roerei. Aan het einde eet je de gerechten

zelf op!

30 juli nachttrein naar Hong Kong

Vandaag heb je de hele dag in Yangshuo en kan je naar eigen wensen invullen. Volg bijvoorbeeld een

workshop kalligraferen. Het valt niet mee om zoā€™n penseel vast te houden en op de juiste manier de

schilderstreken te maken. Rust vandaag goed uit, want het is een lange rit naar Hong Kong. s' Avonds

rijden we in anderhalf uur naar Guillin waar je de nachttrein naar Hong Kong, via Shenzen neemt.

31 juli Hong Kong / vrije dag

In de ochtend arriveren we in Shenzen, hiervandaan reizen we met onze eigen bus naar ons hotel. Rond

het middaguur komen wij hier aan. Vanuit het hotel heb je de tijd om deze bruisende stad te ontdekken.

De naam Hong Kong betekent "geurige haven" en de naam is afgeleid van de handel in geurige wierook

die in Hong Kong plaats vond. Deze handelsstad is uitgegroeid tot een jonge en moderne metropool.

We verblijven de komende twee nachten in een comfortabel hotel.

01 augustus Hong Kong / vrije dag

In vergelijking met Yangshuo is Hong Kong een wereld van verschil en de brug tussen oost en west.

Gedurende je verblijf is het een aanrader om een bezoek te brengen aan de Victoria Peak voor een

prachtig uitzicht over de skyline. Beoordeel zelf of dit de mooiste skyline is die je ooit gezien hebt. Er is

genoeg te doen in Hong Kong en je zult je zeker niet vervelen.

02 augustus vlucht Hong Kong - Amsterdam

In veel hotels is WIFI, dus wellicht kan ik onderweg wat berichten sturen. Tot dan! Groet, Rian

Anja Vreugdenhil-Keijsers

Hi Rian,

goede reis en geniet van de vakantie. altijd benieuwd naar je leuke verhalen en foto's.......