Drie keer is scheepsrecht, Argentinie, here I come!

Ola amigos,

Eind november hoop ik af te studeren. Als beloning voor het investeren van veel vrije tijd in mijn studie (bijna 4 jaar) heb ik een mooi cadeau voor mezelf samengesteld. Drie jaar geleden was ik voor het laatst in Argentinië voor een bezoek aan de Zuidpool. Na deze “cruise” heb ik een halve dag paard gereden langs het Beagle kanaal. Adolfo, de eigenaar van de manege liet me een video zien van een 10-daagse expeditie te paard in Vuurland (het uiterste zuiden van Argentinië). Deze beelden zijn mij bijgebleven. Gelukkig heb ik het visitekaartje van Adolfo meegenomen, want het Nederlandse ruiterreisbureau die deze reis verkocht is inmiddels failliet. Met hulp van mijn Spaanse collega José heb ik contact gelegd met Argentinië. Na veel heen en weer mailen is het gelukt; een aantal Zwitsers wil deze expeditie ook maken (voor mij alleen kon de tocht niet worden georganiseerd), de datum is vastgezet en de aanbetaling is aangekomen in Argentinië.

Wat ga ik doen? Op maandag 28 november vlieg ik naar de mooie stad Buenos Aires. En dit keer vlieg ik businessclass. Dank zij de werelddealweken scheelde dit 30%, nog steeds prijzig, maar wel verdiend (vond ik zelf). Ik ben helemaal weg van deze stad, super om er weer (voor de 3e keer) te mogen zijn. Ik arriveer s’ avonds, dinsdag ga ik lekker een beetje ronddolen door de stad. In Argentinië is het nu lente en het wordt zomer, dus de zomerjurkjes kunnen mee. Op woensdag vlieg ik naar Trelew. Daar heb ik een bouwsteen geboekt (los arrangement). Ik wordt opgehaald van het vliegveld en naar een hotel gebracht. De volgende dag excursie naar schiereiland Peninsula Valdes. Op dat moment zwemmen daar veel bultrugwalvissen. Ik hoop vanaf een zodiac de walvissen van dichtbij te zien. Ik wil graag een giga staart uit het water zien komen, een droom die uitkomt.

De volgende dag wordt ik weer naar het vliegveld gebracht, vlucht naar het zuidelijkste stadje ter wereld (is eigenlijk in Chili, maar men heeft deze eretitel toegeëigend) Ushuaia. Hier vertrekken alle boten naar Antarctica. Ik ga naar een hotel en ontmoet de deelnemers van de expeditie. De volgende dag (zaterdag 3 december) start de expeditie. Dit houdt in:

Dag 1: Ushuaia – Estancia Maria Luisa – Puesto la Chaira

We rijden met een busje naar het startpunt van de expeditie, dit is 230 kilometer rijden naar de oostkust. Bij Estancia Maria Luisa worden de paarden toegewezen. De eerste dag begint rustig. Deze dag moeten we door een rivier waden. Deze rivier, Rio Irigoyen is beroemd om zijn forellen van 10 kilo. Uiteindelijk bereiken we een post die wordt bewoond door herders, hier wordt kamp gemaakt. We overnachten in tenten, dit is de laatste keer dat we mensen zullen zien. Het wordt dus erg “basic” reizen.

Dag 2: Puesto la Chaira – Puesto Rio Bueno

Lange dag met als eindbestemming Rio Bueno. Onderweg verdwijnen alle tekenen van beschaving. We rijden veel op het strand, hier komen we ook veel oude scheepswrakken tegen. We komen veel dieren tegen: vossen, kuddes guanacos (soort lama), condors, bevers, vogels en zeezoogdieren. Vandaag waden we door de rivier Rio Leticia. We overnachten weer in een tent, dicht bij de zee (Rio Bueno).

Dag 3: Puesto Rio Bueno – Estancia Policarpo

We moeten diverse rivieren oversteken en moeten door een moeras. Het bijzondere is dat de paarden niet in het moeras zakken. Hier leeft een kudde van meer dan 100 wilde paarden, een kolonie zeeleeuwen en hopelijk zien we koningspinguïns (die heb ik gemist op de Zuidpool, zou leuk zijn als ik ze nu kan zien). Vandaag zie we ook weer scheepswrakken. Overnachting in …………..een tent.

Dag 4: Estancia Policarpo- Thetis Bay

Vandaag gaan we door veen en bossen. We steken de Laguna Centennial over. Er zijn weer veel dieren te bewonderen: condors, aalscholvers, albatrossen, uilen, kolonie zeeleeuwen (misschien met jongen). Na Cape St. Vincent gaan we richting verste punt van de expeditie. Als het weer goed is zien we in de verte Staten Island. Tenslotte komen we bij een verlaten fabriek waar vroeger het vet en leer van zeeleeuwen werd verwerkt. (Thetis Bay). Overnachting in een tent.

Dag 5: Thetis Bay

Vrije dag voor de paarden. Wij kunnen een wandeling maken naar de vuurtoren van Cape San Diego, het oostelijkste puntje van Tierra del Fuego. De wandeling is 7 uur, heen en terug (noem dat maar een rustdag!). Tijdens de wandeling kunnen we veel guanaco’s (lama) op loopafstand observeren. Als we bij de vuurtoren zijn dan heb je in 360 graden zicht op de Zuid-Atlantische oceaan, de Straat van Le Maire, Staten Island en het begin van het Beagle kanaal.

Dag 6: Thetis Bay

Deze dag maken we een aantal korte wandelingen.

Dag 7: Thetis Bay - Estancia Policarpo

We keren om richting Thetis/Policarpo, nu weer te paard. Tijdens deze rit laten de paarden hun onnoemelijke kracht zien op de veengebieden. Vanaf de kliffen, onderweg, hebben we een mooi uitzicht op sub-Antarctische bossen, de Andes en de Zuidelijke Oceaan.

Dag 8: Estancia Policarpo – Puesto Rio Bueno

We verlaten de veengronden en komen weer bij de kust. We moeten de rivier Polycarpus oversteken. Eenmaal dit gepasseerd rijden we alleen op het strand. Lange galopstukken………..misschien zien we grote groepen wilde paarden. Het ultieme gevoel van vrijheid. Omdat de paarden steeds minder last hebben te dragen zal het tempo omhoog gaan en zullen we meer draven en galopperen. We verblijven bij de post Rio Bueno, uiteraard in tenten.

Dag 9: Puesto Rio Bueno – Puesto La Chaira

In dit hoger gelegen gedeelte zijn mooie uitzichten. Op Puesto La Chaira beginnen de galopstukken weer op het strand. Op de post Puesto La Chaira kunnen we aan het haardvuur onze ervaringen van die dag uitwisselen.

Dag 10: Puesto La Chaira – Estancia Maria Luisa – Ushuaia

Vandaag steken we weer Rio Irigoyen over en gaan terug naar de bewoonde wereld. We komen weer aan bij Estancia Maria Luisa en daar kunnen de paarden van hun welverdiende rust genieten en is het tijd voor afscheid van de trouwe metgezel. Wij rijden per busje weer terug naar Ushuaia.

We rijden gemiddeld 6 tot 7 uur per dag, we moeten in totaal 230 kilometer te paard afleggen. De gemiddelde afstand is 30 kilometer per dag. We rijden op het strand, in veenlanden, in dichte bossen en langs steile kliffen. De rivieren die we oversteken zijn onderhevig aan getijden, we moeten dus op het juiste moment oversteken. We zijn compleet geïsoleerd van de buitenwereld en voor de veiligheid gaat er een satelliettelefoon mee. Adolfo is een gecertificeerd gids. We rijden op Argentijnse paarden van het Criollo ras, wereldberoemd om zijn hardheid en uithoudingsvermogen, gemiddelde hoogte 1,55 meter. We rijden met een “Cangalla” zadel. Het daglicht is lang (15-17 uur) maar het kan wel spoken in deze regio. “ we hebben 4 seizoenen in een paar minuten” betekent dat het weer binnen een zeer korte tijd kan wisselen tussen sneeuwval, zon, regen en wind. Het weer is koud en winderig (2-12 graden). Het wordt een uitdagende tocht!

Op dinsdag 13 december vlieg ik terug naar Buenos Aires. Lekker bijkomen in de warme stad en schrikken van de drukte na de eenzame tocht in Vuurland. De stad nogmaals verder verkennen (weer tijd tekort!) en op vrijdagavond vlieg ik terug naar Nederland (businessclass!) om via Parijs zaterdagmiddag in Amsterdam te arriveren.

Ik moet alleen nog een hotel in BA boeken, maar ik ga eens rustig nadenken in welke wijk ik wil verblijven. Zoveel leuks te doen en te zien……..verheug me er nu al weer op. Tot het volgende bericht!

Adios, Rian

Reacties

Reacties

hans

Rian wat durfal ben jij, ik hoop mooie plaatjes te zien!

Ome Louis

Hoi Rian,
Ik vind het knap om zo alleen alles te ondernemen, en 6 a 7 uur op de rug van een paard is al helemaal een uitdaging. Maar geniet er van, en houdt ons op de hoogte van je avontuurlijke reis. Groetjes, Mieke en Louis

Robin

Jaja... Ik heb alweer met je te doen...

Maak er wat moois van!

Ben

Wanneer neem je nu eens een normale zonvakantie in Griekenland of zo...lol.. Have fun.

Monique

Ik ben jaloers!!!

X Monique

Diane

Hoi Rian,

Ik weet dat je het hebt verdiend en uiteindelijk zo vervelend maar er is toch iemand die het moet doen .................. zo een vreselijke mooie reis. Heel veel plezier en mooie foto's. Groet Diane.

Esther

He Rian,
Wat een droom reis, heel veel plezier en ik wil natuurlijk alles horen als je terug bent. XXX
PS Stiekum jaloers

Ben

Jaloers??? op de reis wel maar op 2 weken met je gat op zo'n lopende paardenbiefstuk niet hoor...roflmao

Sita

Hoi Ryan, wat een geweldige reis heb je weer bedacht. Heel veel plezier en ik ga je weer volgen.
Wat heerlijk dat je studie nu klaar is....je houdt tijd over :-) Groetjes Sita.

Alice

Hoi Rian, net even je reisagenda doorgelezen, wat een geweldige uitdaging, hoe verzin je het, geniet hoor!

grts.Alice

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!