Op ontdekkingstocht in Peninsula Valdes

Gisteravond toch maar een zakmes gebruikt om mijn koffer te openen. Alle tips op internet dat er maar 999 combinaties mogelijk zijn en dat je dat 50 minuten kost, ging mij te ver. Zakmes is standaard uitrusting, dank je wel Pap! Vanochtend werd ik om 7:30 uur opgehaald, was bijna uitslapen,hahahahahaha. Vandaag weer de meest markante persoon van de stad gezien. Een hondenbezitter die zijn hond staand op het dak van zijn auto vervoerd. Zonder attributen etc, de hond staat er los op te balanceren. Roof surfing, maar dan door een hond. Heel apart. Hoe zou dat ontstaan zijn? Ik wist niet dat het schiereiland zo groot is. Het bezoekrscentrum was al 100 km rijden. Het is gelegen aan het begin van de landtong, 5-7 km breed tussen de golf van San José en de Golf nuevo. Het bezoekerscentrum bereidt ons voor op de dag, ook hangt er een skelet van een walvis. We rijden door naar de haven van Puerto Piramides, hier start de boottrip. Er wonen hier 300 mensen. We zijn 1,15 uur op de boot, het is een stuk varen naar een baai. Daar verblijven veel vrouwtjes walvissen met hun jongen. Even de biologieles: vrouwtje: 13,5 meter lang, 35 ton gewicht, elke 3 jaar een jong. Mannetje: 12 meter, 30 ton. Kalf: 5 meter en 3000 kilo bij geboorte. Over een zware bevalling gesproken ......... Het is bijna prijsschieten, er zijn veel walvissen met hun jong. Indrukwekkend ......zo groot, zo mooi. Helaas geen staart gezien ( 5 meter breed), maar ze zwaaiden wel. Een aantal foto's en video's gemaakt, maar vooral ook niet vergeten om zelf te kijken zonder lens ertussen. Wat ven ik bevoorrecht dat ik hier op deze boot mag staan om dat spektakel mee te maken. Eind van de maand gaan de walvissen weer verder op hun tocht. Daarna door naar Faro Punta Delgada. Oude nederzetting waar vroeger de gaucho's nieuws konden versturen en ontvangen. Ook staat hier een vuurtoren. We lopen veel trappen het strand naar beneden. Dit is het domein van zee-olifanten. Wat een paradijs! Groen-blauwe zee, mooi strand, lekker weer. Mooie begroeting in de duinen met bloemen. Ik zou hier de hele middag kunnen blijven zitten. Wat een rust, wat een natuur! Hier is ook de lunch. Dit restaurant is 175 km van de bewoonde wereld. Dat is te merken. Zelfs voor Nederlandse begrippen erg duur, en onder €25 kom je niet de deur uit. Ik zit in een groep met 10 Italianen, niemand reageert, dus ik neem een tafel alleen. Ze spreken ook geen woord over de grens, dus ik zal wel eng zijn of zo. Remy, alleen aan de lunch. Nu pas zie ik dat ik een Sms heb uit Nederland. Wie de schoen past trekke hem aan, bedankt, de timing kon niet beter! Ik bestel lamsvlees (specialiteit) puree van iets dat ik niet ken ( uiteraard, ik eet JUIST wat de boer niet kent) en een gemengde salade. Glaasje Malbec erbij, water en koffie toe. Dat was circa €40, een kapitaal voor Argentijnse begrippen. Even lekker uitwaaien buiten. De schaapshond spreekt ook geen Nederlands of Engels , maar hij stelt mijn gezelschap wel op prijs. Daarna wee kilometers rijden, op naar de pinguïns. Leuk om ze nu zonder sneeuw en ijs te zien zoals op de Zuidpool 3 jaar geleden. Dit is weer een ander model. Sommigen staan ook echt model voor de foto. Het landschap is overwegend vlak met lage begroeing. Bomen zie je hier niet. Er zij bijna geen wegen, het zijn voornamelijk gravel wegen. Je ziet altijd of er iemand rijdt, dan is er een grote stofwolk. Het regent hier bijna niet, maximaal 200 mm per jaar. Er zijn 2 grote zoutmeren. Grappig, die had ik vanuit het vliegtuig al gespot. Wat hebben we nog meer gespot vandaag? Mara (nee, niet van de Beethovenstraat), een groot knaagdier dat alleen hier leeft. Vossen, uil guanaco's (lama), gordeldier (die kan best hard lopen) en kleine soort struisvogels. Kortom, een top dag. Excursie duurde 12 uur, mega veel kilometers afgelegd. Blij dat ik ben gekomen. Zit nu aan de empenadas, is genoeg. Morgen relaxte dag. Heb net ingecheckt voor mijn vlucht van morgen, wordt om 15 uur opgehaald. Kan ik een nieuw koffer scoren of een rol tape. Weer ff met de fiets naar de stad. Met een beetje mazzel kan ik nog even het zwembad uitproberen. Moet mijn krachten een beetje sparen voor het paardrijden, dan moet ik wel fit zijn. De vlucht morgen is 2 uurtjes, dan ben ik na 3 jaar weer terug op het einde van De wereld. Op naar een nieuw avontuur. Ben blij dat ik met redelijk kan redden met het Spaans, in het hotel spreekt zo goed als niemand Engels. Menukaart lezen is geen probleem na jarenlange ervaring bij Gauchos. Gerard, als ik het verhaal schrijf kan ik de dag laten passeren, en heb ik gelijk een reisdagboek dat ik thuis uit kan printen. Sonja, als ik op de terugvlucht weer een Victor en Rolf toilettas krijg is ie voor jou, deal! Mensen, bedankt voor alle berichten, morgen laatste update, daarna is het 9-10 dagen radiostilte....... Adios, Rian

Reacties

Reacties

Ben

Kijk je uit met je nieuwe koffer of je oude koffer met tape dat men er niet stiekum een pakketje wit poeder in stoppen... :-)

Monique

Wat een mooie verhalen, wat zul jij genoten hebben!

Op naar het volgende mooie avontuur!

X Monique

Sita

Geweldig om je verhalen te lezen. Wat een avontuur en ervaring. Geniet en sterkte op het paard straks ;-)
Groetjes Sita.

Linda

Hoi Rian.......super mooi je reisverhaal.....wat een belevenis!!!!!......veel succes en een super trip toegewenst tijdens je paarden avontuur!!!!
Grtz Jan & Linda

Alice

Hey Rian, wat een mooi verhaal heb je geschreven en heel veel plezier met de paardentrip, hoop dat jen iet teveel spierpijn zal krijgen

lieve groet,Alice

Esther

Hoi Rian ,
Wat heb je weer waanzinnig mooie dingen gezien.
Ik hoop dat je nog op tijd je paardrij bestemming bereikt want het zou toch te gek voor woorden zijn als jij je eigen reis gaat missen.
Nog heel veel plezier en veel mooie plaatjes te zien.
Groetjes Esther XXX

tante Ans

Goede morgen Rian,
Wat zijn het weer geweldige verhalen, dat is echt genieten, ook voor ons om zo te zien dat het een
hele mooie reis is.
We kijken weer uit naar je volgende verhaal.
Gr.en liefs, tante Ans.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!