Yak!

Om 7:00 uur was het weer vertrekken. Op weg naar een aantal bergpassen. Die herken je gelijk, zo wie zo een veelvoud aan gebedsvlaggen, en vaak een stoepa. Op 3425 meter passeren we weer een van de begpassen. Eindelijk zien we Yaks vandaag. Soort koe, maar met erg dikke vacht en een nog dikkere staart. Leven alleen op hoogte. We zien inde verte de bergtoppen van de Himalaya. Picknick bij ee stoepa, erg sfeervol. Onderweg zien we apen en nog een slang. Daarna rijden we door naar Trongsa met weer een Dzong. Dit is de grootste Dzong van het land. Het is een enorm en imposante aaneenschakeling van gebouwen. Dan op naar een klooster van de Nymingmapa orde. Hier is het erg druk. Men bereid zich voor op een komend festival. Veel mensen, gebed via luidsprekers. Veel monniken nemen kledij en maskers in ontvangst, dit zullen ze dragen tijdens het festival. Dit is een voorproefje voor overmorgen, dan bezoeken we zelf een festival in Thimpu. We overnachten in een "homestay" in de Gantey vallei. Dit had niet iedereen begrepen en valt niet overal in goede aarde. Het is een traditionele boerderij. Iedereen heeft een eigen kamer, maar toilet en douche moet gedeeld worden. We worden ontvangen in de "woonkamer", met jawel, thee en koekjes. De houtkachel brandt al. Als je te dicht bij de kachel zit smelt je weg. De kamers zijn eenvoudig, met mooie muurschilderingen. Ik wordt uitgenodigd bij de overburen, reisgenoten die in het bezit zijn van whiskey en baileys. Ik ga voor de whiskey, die smaakt best goed. Leer ik dat ook nog eens drinken. Op de kamer staat een losse radiator. Wel een verzoek om om 22:00 uur het licht te doen, men wil verstandig omgaan met de zonne energie. Eten is wederom prima. Scrabble, bridge, e-reader, een jongeman die helpt kijkt zijn ogen uit en vraagt aan iedereen wat het is. Heb op de kamer de verwarming even aangezet, maar bed is lekker warm met een aantal dekens. Het weer is overdag prima, zonnetje en niet te warm. In de tempels en Dzongs moeten vrouwen lange mouwen dragen, dat is wel warm. Ik ben blij met mijn bolero, mijn losse "mouwen". Groet uit een mooie vallei in Bhutan Rian

Wessel

Hi Rian,
Hoe kun je ooit weer wennen aan thuis!!!!!!!!
Wat maak jij een hoop mee. Blij dat je er met volle teugen van geniet. Niet iedereen zal daartoe in staat zijn gezien het "grote" afzien. Jij kan dit kennelijk probleemloos aan. Ga nog veel zien en ervaren en kom dan weer gezond terug naar Nederland. Zie en hoor je graag in oktober.
hartelijke groet, Wessel