Gezocht: een (was)droger!

Ola,

Twee dagen geleden zijn we vertrokken uit Quito. Het is een stad met 2 miljoen inwoners en ligt in een dal, daardoor is de stad langgerekt. Je kunt een uur rijden en nog in Quito zijn. We zijn over een pas van circa 4000 meter gereden. Nog niemand hoogteziekte. Op 3600 meter zijn we gaan wandelen. We zaten in de wolken, letterlijk, en we moesten een pad naar boven. Ik heb van dichtbij de flora en fauna bestudeerd, oftewel, ik lag languit in de modder. Best goed voor je huid. Degenen die mee zijn gelopen hielden zich ook op deze hoogte goed. Daarna een tractatie: de warmwaterbaden van Papallacta. De baden worden verwarmd door de vulkaan. Ecuador is het land van de vulkanen. We hebben net al gehoord dat als iedereen de luiken sluit en tv en radio nieuws uitzenden dat het een teken is dat er een vulkaan rommelt. We moeten dan gelijk terug naar het hotel en de rugzak pakken. Er worden vaak wegen afgesloten, dus de reisleidster wil gelijk weg als zoiets gebeurd. Het was feest (200 jaar geleden zijn de Spanjaarden verdreven) en alle locals waren vrij. Het was ook erg druk in de baden. Veel locals, en wij als blanken ertussen. Je moet je kleren in een mand leggen, die neem je mee naar het bad. Onze reisleidster was zo vriendelijk om onze mandjes te bewaken. We hebben daar 1,5 uur gebadderd. Daarna door naar Tena. Hier moesten we rubber laarzen ophalen voor de jungle. Daarna door naar het Amazonewoud. We zaten in een lodge waar WEL stroom was. Deze lodge ligt op 600 meter. We hebben dus aardig wat hoogtes gezien die dag en alle bijbehorende vegatatie. Alle bagage ging in een ijzeren mand en ging via een staalkabel naar beneden naar de lodge. Er leuk en een spectaculair uitzicht op de jungle. Ook 2 verdiepingen met alleen maar hangmatten. Wat een straf om hier te liggen en alleen maar te kijken. Er is hier geen malaria, dus ik slik dan ook maar geen pillen, met dank aan de GGD. We zijn gisteren gaan wandelen in de jungle. Eerst heeeeeeeeeeeeel veel trappen naar beneden naar de rivier, met een kano oversteken en dan je jungle in. De gids heeft onderweg allerlei bomen en planten laten zien die zij gebruiken. De gids is een indiaan. Na 3 uur lopen, en jawel, ik lig weer in de modder, komen we bij een indianendorp. Hier is nog vanalles getoond, en ik heb chica geproefd. Dit is een drank gemaakt van cassave. Het wordt enkel door indianenvrouwen bereid en heeft een alcoholpercentage van 1 a 2 %. Ook brouwt de medicijnman drankjes waarvan je gaat hallucineren, maar dat mochten we niet proeven, hahahahaha. Toen we weg wilden gaan begon het hard te regenen. Nadat we een tijdje hebben gewacht is het sein gegeven om te vertrekken. We waren al behoorlijk laat. De wandeltocht terug zou 1,5 uur duren tot aan de rivier. Al die tijd heeft het geregend (tja, een kinderponcho houdt niet alles droog, heb net een goeie gekocht). Vanwege mijn enkelprobleem heb ik niet de rubberlaarzen gedragen, dus ik stond te soppen in mijn bergschoenen. Daar was ik voor gewaarschuwd, maar ik had ook achteraf de laarzen niet willen dragen. Ik moet echt steun hebben voor mijn enkel. Toen we terug waren moesten we nog alle trappen op. Ik heb er 13 minuten over gedaan.................... Om 15,30 uur waren we klaar voor de lunch................Daarna alle natte kleren uitgetrokken en gedoucht. Nu is het probleem dat het in de jungle zo vochtig is dat niets maar dan ook niets droogt. Kleren niet, schoenen niet etc. Ik heb trouwens mijn schoenen goed gecheckt want er liepen tarantulas (vogelspinnen) rond. Kamer is leuk, er zit alleen gaas in de kozijnen, dus je hoort continu de geluiden van de jungle, die gedurende de dag veranderen. Leuk muziekje om in te slapen en wakker mee te worden. Ik ben elke dag om 6 uur wakker, dus ik heb geen last van tijdverschil. De nachtwandeling gisteravond heb ik overgeslagen, het regende alweer, en ik heb dit al eens in Costa Rica gedaan. Hier zou je alleen maar sprinkhanen zien en kleine insecten, niet echt spectaculair. Maar wel leuk om in het donker in het oerwoud te zijn. Maar..........de mojito (cocktail) heeft gewonnen.
Het heeft de hele nacht geregend. Alle natte kleren maar in een zak gestopt. Vanochtend zijn we onderweg naar een balsa fabriek geweest. Balsa is een hele lichte houtsoort. Hier worden de beroemde houten papegaaien etc. handgeschilderd en het kost weinig. Daarna doorgereden naar de waterval Pailon del Diablo (iets van de duivel, wat het is is mijn ontgaan). We moesten veel trappen naar beneden, heftige waterval. Je kon op een hangbrug om het goed te zien, daar mochten maar 5 personen tegelijk op. Waarom zou dat nou zijn?????

Ik heb inmiddels last van mijn darmen, een aantal mensen gingen eten bestellen om de hoed van de waterval. Ik heb een flesje cola genomen en ben alvast met de terugreis begonnen. Veel trappen naar boven klimmen. Kon ik het lekker in mijn eigen tempo doen, en onderweg foto´s maken. Het was een hele klim, maar ik heb het weer gered. Het wandelen heb ik wel gemist in de afgelopen tijd. Voor deze wandeling moest ik trouwens mijn kletsnatten (ja, ook aan de binnenkant) bergschoenen aan. Na een tijdje is het water op lichaamstemperatuur, dan is het ok. De bergschoenen heb ik echt wel nodig en ik moet goed kijken waar ik mijn rechtervoet zet. Heb toch nog wel last van mijn blessuren. Na deze wandeling weer de bus in en door naar een andere waterval. Deze was aan de overkant van de weg. Er ging iets naar toe wat door moest gaan voor een kabelbaantje. Oftewel, staalkabels, een gietijzeren bakje en een automotor. Het hek kwam tot aan mijn middel. Toch gegaan. Het was spectaculair. Ik stond achterin het bakje. We stopten boven de waterval en gingen toen een stukje verder. Alles wat naar de overkant gaat komt ook weer terug. Toen stond ik vooraan. Het moment dat ik over de waterval ging en in de diepte keek was best wel kicken. En dat alles voor 1 dollar. We zijn nu in Banos. Straks even kleren naar de wasserij brengen, handwasje is al gedaan. Hoop dat het hier wel droogt. We zitten nu op 1800 meter. Morgen is een vrije dag voor iedereen. ER is hier vanalles te doen, raften canyoning etc. Ik ga paardrijden. Ook hier zijn warmwaterbaden, maar ook een complex waar saunaboxen zijn. Jawel , je zit in een houten kist met alleen je hoofd eruit. Mischien ga ik dat wel eens proberen na het paardrijden. Vrijdag rijden we door het binnenland in om op tijd te zijn voor een beroemde zaterdagmarkt. Hier wordt veel verhandeld, inclusief vee. Ik heb me trouwens opgegeven om maandag a.s. vanaf 4800 meter van een vulkaan te mountainbiken, 40 km naar beneden. Ik heb het in Bolivia niet gedaan, maar het schijnt spectaculair te zijn en je hoeft niet hard te gaan.
Mensen, ik heb het gigantisch naar mijn zin. De groep is leuk, de reisleidster goed, de Ecuadorianen aardig, wat wil je nog meer. Ben, als je een matrassenvakantie zoekt dan kan ik de hangmatten in de lodge aanraden. Alleen wordt alles klam. Ik ga dit verhaal beeindigen en zo kijken of ik wat foto´s kan plaatsen.

Hasta luego,

Rian

Reacties

Reacties

Ronnie

Hi, net terug van laat draaien in Den Haag. Leuk om te lezen over je wederwaardigheden, deels zeer herkenbaar uiteraard!
Heb het goed en wees een beetje voorzichtig met je voetje!
Lieve groet,
Ronnie

Ed

He Rian.
Genieten maar.
Ik zal tegen Jose vertellen dat de spanjaarden ook daar zijn verdreven(ha ha)

Groetjes en doe voorzichtig

Ben

Een hangmattenvakantie???? Klinkt heerlijk, mits er ook een droger is dan en een lift voor al die trappen.. Have fun..

Roos

Hey Rian,

Klinkt echt super tof!
Heel veel plezier nog, geniet ervan!
Ik hoop dat je ook leuk hebt paardgereden!
En wel een beetje voorzichtig met je voet he!

Groetjes, Roos.

marleen

moet ik je fohn opsturen om je kleren te drogen?
Kus, Marleen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!