Ik heb mijn kuuroord gevonden................................................

Ola,

Er is weer een hoop gebeurd in de afgelopen dagen. We zijn zondag j.l. naar de Galapagoseilanden gevlogen. Dit ligt 1000 km uit de kust van Ecuador. Er zijn 11 eilanden, ontstaan uit vulkanische activiteit, 3 of 4 ervan zijn bewoond, en alles is natuurpark, zowel het land als de zee er om heen. Hier heeft Darwin zijn evolutietheorie bedacht.
Ik heb business class gevlogen, was een mazzeltje. Alleen jammer dat het toeristenklasse service was. Maar goed, lekker ruim gezeten.......Op de landingsbaan liep al een leguaan...............en de zeeleeuwen waren het ontvangstcommitee bij de steiger. Ook nog even een stempel gehaald voor het paspoort, het schiet alweer aardig op met de stempels. Met een rubberbootje (heet hier dingy i.p.v. zodiac op de Zuidpool) werden we naar het jacht gebracht. Met recht een jacht, ik dacht dat ik de staatsloterij had gewonnen. Luxe, groot, mooie hutten. We waren alleen met de groep, dus we hadden het jacht voor ons alleen met 16 mensen, er was 1 gids en 10 bemanningsleden. Ik zou de kamer moeten delen met Wim, een man van 60, maar er was nog een hut over, dus we hadden allebei een eigen hut. Dat is echt ongekend op deze bestemming, net zoals op de Zuidpool is een eigen kamer/hut onmogelijk of je moet voor 2 personen betalen. Deze badkamer had een ruime douche die net zo groot was als de hele badkamer vorig jaar. We waren rond de middag aan boord, het programma startte onmiddellijk om zoveel mogelijk te zien. We zijn met de dingy aan land gegaan, prachtig. Wit strand, blauw-groen zee, en veel dieren. Sally Lightfoot krabben, de beroemde Jan van Gent met blauwe poten, flamingo´s etc. Het was heel overweldigend. Ook nog even gesnorkeld. Dat is altijd weer een overwinning voor iemand met watervrees....Elke avond om 18.30 uur is er briefing aan boord, dan wordt er gevraagd wat het hoogtepunt van de dag was en wat er de volgende dag staat te gebeuren. Eten is prima, weer is lekker en de boot, sorry jacht, geweldig. Na het eten zitten we op het achterdek, een pelikaan komt gezellig meedobberen (ons licht trekt vissen aan) en een actieve zeeleeuw zit zich uit te sloven en komt elke keer met een vin voorbij zwaaien. Wat is het leven toch slecht..............

Op maandag zijn we naar het volgende eiland gegaan, naar de top van een vulkaan, Een stuk klimmen o.a. 300 treden was de ochtendgymnastiek. Prachtig uitzicht. Daarna snorkelen. Geweldig, zeesterren, Galapagos pinguins komen voorbij schieten en spelende zeeleeuwen voor je neus. Spelen in de zin van om elkaar heen zwemmen en elkaar een beetje bijten, dus toch maar iets afstand gehouden. De dieren zijn hier niet bang van mensen, heel bijzonder. Terug aan boord voor lunch, daarna snorkelen vanaf de Dingy. Ik heb zeker 10 minuten een zeeschildpad gevolgd om te zien hoe dit dier zwemt, eet, zwemt ,eet, nog even aangeraakt. Pinguins gezien, rog, helaas nog steeds geen haai. Was er wel maar niet gezien. Aan het eind van de middag naar een eiland geweest dat is bedolven onder lava, heel indrukwekkend. Het is kilometers lang. Als we aan boord komen staat de barman klaar op het achterdek met een grote glimlach, een drankje en een hapje. We zijn echt even miljonairs. Helaas, ik zit nog aan de antibiotica, mag nog even niet drinken (wat een straf).
We ontbijten elke ochtend om 7.00 uur, we starten de actieve dag om 8.00 uur. We zijn naar eiland Isabella geweest om een kraterrand te bezoeken. Een stevige wandeling van 1,5 tot 32 uur naar de top. Ik kijk jaloers naar de toeristen die naar een ander gedeelte gaan te paard. Mooie krater met een regenboog. Terug naar de boot voor lunch. Daarna weer snorkelen vanaf de Dingy (kom ik nog eens van mijn watervrees af). De zeeleeuwenshow gaat weer van start, nieuwsgierige beesten. We zwemmen door een kloof, en eindelijk na lang kijken en zoeken, de witpuntrifhaai. Ik zwem gewoon boven een stel haaien! OK, het is geen Jaws, ze eten geen mensen, maar toch. Aan het eind van de middag gaan we naar een ander lavaveld, hierop kun je niet lopen. Ze noemen het AA lava, het deed ook AA toen ik een teen openhaalde hieraan. ER liggen gigantisch veel zeeleguanen, heel lelijk, en daardoor toch weer mooi.

Gisteren zijn we naar Santa Cruz geweest, hier hebben we de reuzeschildpadden in het wild gezien. Ze kunnen 1,50 meter groot worden en 150 jaar oud. Indrukwekkende wezens. Ook nog lavatunnels bekeken en s´middags naar het Darwin center geweest. Lonesome George (beroemde met uisterven bedreigde schildpad) was blijkbaar even niet thuis, helaas niet gezien. Vannacht weer varen. Ik heb geen last van zeeziekte gehad en vond het geschommel wel weer fijn. Het jacht rolde nogal. Mensen vonden het heftig, maar na de windkracht 10 vorig jaar op de Zuidpool is dit voor mij een makkie. Veel op het bovendek gezeten op de voorste rand, lekker met de neus in de wind en de zon. Gisteravond was helaas een domper voor de groep. We hadden inderdaad gehoord dat men fooienenveloppen klaar zou leggen in de hut. De reisleidster (zij was niet mee) had aangegeven dat 20 dollar voor de gids en 20 dollar voor de bemanning prima zou zijn. Dit is dus voor 4 dagen. Lag er een briefje bij de enveloppen dat voor de gids minimaal 60-80 dollar en voor de bemanning 140-160 dollar volgens internationale standaard zou zijn. Dat zou betekenen minimaal 200 dollar per persoon aan fooi. Het gemiddelde salaris in Ecuador is 150 dollar. Dit was dus echt buiten proportie, en vorig jaar heb ik 10 dagen aan boord gezeten op de Zuidpool en daar was de ¨internationale standaard´ een stuk lager. Iedereen was nogal van slag. We hebben dat dus ook niet gedaan en het op 50 dollar p.p. gehouden, dat is nog een prima fooi. Vanochtend nog een museum bezocht en om 11,15 uur zijn we op het vliegveld afgezet. We vertrrokken met vertraging, maar dat schijnt normaal te zijn. Het was 4 uur vliegen met een tussenstop en een uur tijdverschil. Eind van de middag weer geland in Quito, hier voel ik gelijk weer een beetje de hoogte. MOrgen gaan we richting Otavalo, we overnachten allemaal apart bij een indianenfamilie. Ik heb een voordeel, ik zit samen met de reisleidster. De families spreken namelijk geen Engels , dus het is handen en voetenwerk, behalve voor mij, want ik heb mijn eigen tolk bij me. Dan zaterdagochtend weer naar de markt, dat begint weer met de beestenmarkt, dus vastgebonden schapen op de bus etc. Souveniershoppping, en dan weer terug naar Quito. De vakantie zit er bijna op. Nog even genieten en dan weer terug naar werkelijkheid.
Ja, waarom de titel van het verhaal? Relaxed, veel in het zoute water gelegen en van de zon genoten, dus mijn psoriasis is een heel stuk verbeterd. Tel daarbij op de mooie omgeving en alle mooie dieren...........................je mag me op een eiland laten zitten. Zeker de moeite waard om nog eens een aparte vakantie aan te besteden om alle eilanden nog eens te bekijken. Elk eiland is zo verschillend. Echt prachtig..................................................

Adios,

Rian

Reacties

Reacties

Tante Ans

Wat een geweldig oord daar en wat een luxe op die (BOOT), mooi hoor en wat een schitterende foto,s.
Groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!