De keuze is weer gemaakt en alles is geboekt!

De keuze voor dit jaar is gevallen op de kleine Sunda-eilanden. Dit zijn de eilanden ten oosten van Bali, Indonesie. Dat wordt een lange zit in het vliegtuig. Eerst via Dubai 16 uur vliegen, dan een stopje op Jakarta van 6 uur en dan nog 3,45 uur vliegen naar Lombok (Pfoe).

Zie hier het reisprogramma:

Maandag 12 juliVertrek naar Mataram (Lombok)

Dinsdag 13 juliAankomst Mataram, door naar Senggigi

Lombok is je eerste eiland op deze fantastische reis door Indonesië. Op de luchthaven van Mataram staat je reisbegeleider klaar. Onze eigen bus brengt je naar Senggigi. Daar installeer je je in een hotel, maak je kennis met de vriendelijkheid van de Indonsiërs en geniet alvast van je eerste Indische maaltijd!

Woensdag 14 juli en Donderdag 15 juliGili Meno

Een klein uurtje rijden brengt je naar de havenplaats Bangsal. Een vlerkprauw vaart je de haven uit naar het koraaleiland Gili Meno. Dat voldoet aan alle verwachtingen die je van een ‘bounty'-eiland hebt: witte stranden, palmen en koraalriffen. Gili Meno is het rustigste van de drie Gili-eilanden hier en heerlijk om bij te komen van je vlucht. Je slaapt in een eenvoudige maar sfeervolle bungalow met eigen veranda, vlakbij het strand. Ga lekker zwemmen, snorkelen of zelfs duiken, speur rond naar zeeschildpadden en strek je benen tijdens een wandelingetje over het eiland!

Vrijdag 16 juliTetebatu

Vandaag is het plaatsje Tetebatu je reisdoel. Bij Lingsar stap je uit om twee achtiende-eeuwse tempels te bekijken, waarvan er één gewijd is aan de Wetu Telu-godsdienst, die de lokale Sasaks vroeger aanhingen. We lunchen in de tuinen van Narmada, die in 1805 door de Raja van Mataram werden aangelegd. In de loop van de middag ben je in Tetebatu. Als je ziet hoe mooi dit plaatsje ligt word je vast meteen enthousiast; het stadje is omgeven door heldergroene rijst- en tabaksvelden en heeft uitzicht op de meer dan drieduizend meter hoge Rinjani vulkaan!

Zaterdag 17 juli Tetebatu, fac. Wandeling naar de Sasaks

Dit is Fair weg volgens Baobab: vandaag kun je twee leuke activiteiten combineren. Baobab kent hier een prachtige wandelroute die over sawadijkjes en langs tabaksvelden leidt naar traditionele Sasak-dorpjes. Zo ben je lekker actief bezig én ontmoet je de oorspronkelijke stam van Lombok. In het dorpje Pringgasela leer je hoe de dorpsvrouwen de traditionele Sasak-sarongs weven en lunchen we bij de mensen thuis. Die sarongs zijn een mooi souvenir, maar misschien val je ook voor één van de kleipotten die in het dorp Masbagik worden gemaakt. Een andere wandeling biedt steeds uitzicht op de indrukwekkende top van de Rinjani. Grote kans dat je in de jungle dichter op de helling apen tegenkomt. Doel van de wandeling is een waterval, waar je het zweet van je af kunt wassen.

Zondag 18 juli en Maandag 19 juli Sumbawa Besar (Sumbawa)

De ferry brengt je vandaag in anderhalf uur naar het eiland Sumbawa. Daar rijd je door naar Sumbawa Besar, de hoofdstad. Vlakbij ligt het strand, waar je kunt ontspannen en snorkelen. Maar je kunt ook de stad in, als je wilt op een door ons georganiseerde excursie. Daarbij geef je je ogen de kost op de tropische markt van de stad en bezoekt het oude sultanspaleis. Een kleine wandeling voert je naar een traditionele ‘kampung', waar mensen volop aan het werk zijn in kleine huisfabriekjes. Er word gewoven, en er worden sigaretten gerold van lontarblad. Natuurlijk mag je binnen kijken!

Dinsdag 20 juliSumbawa Besar - Bima

Vandaag voert je rit langs steile vulkanische berghellingen en door vruchtbare vlakten met rijstvelden. Bij het fotogenieke vissersdorp Labuhan Jambu stop je om je benen te strekken en even rond te wandelen. Je ontmoet onderweg de twee voornaamste etnische groepen van Sumbawa: de Tau Samawa en de Dou Mbojo. Beide zijn islamitisch, de Tau Samawa zijn qua taal verwant aan de Sasak. Dat Bima in zicht is weet je als je uitgestrekte zoutpannen nadert, waar uit zeewater zout gewonnen wordt. De komende dagen ga je op zoek naar de Komodo varaan!

Woensdag 21 juli Bima - Komodo -Rinca (boottocht)

Dit is Fair weg volgens Baobab: vandaag gaan we op zoek naar de Komodo-varaan! In een uur of zeven, inclusief snorkelstop, vaar je naar Komodo. Daar leeft de varaan, de grootste hagedis ter wereld die zo'n drie meter lang kan worden. Herten en geiten gaan er goed in, maar als het zo uitkomt mensen ook. Dit prehistorische dier in levenden lijve zien is fascinerend! Bij Rinca leggen we aan in een stille baai. Onze kok kookt voor je, slapen doe je aan boord in een gezamenlijke ruimte, of aan dek onder de sterrenhemel.

Donderdag 22 juli Rinca - Labuhanbajo (Flores)

Op Rinca tref je de Komodo varaan vast onder natuurlijker omstandigheden dan op Komodo zelf. Ga ‘s ochtends vroeg een uur of twee met een gids op pad. Je wandelt door een savanneachtig landschap met weidse uitzichten over zee en eiland. Met enig geluk zie je behalve varanen ook wilde paarden, buffels, herten en apen. Daarna is het weer heerlijk varen en snorkelen tot je Labuhanbajo op Flores bereikt.

Vrijdag 23 juli Labuhanbajo - Ruteng

Ruteng ligt hoog in de bergen in het binnenland van Flores. De markt van dit stadje trekt van heinde en verre mensen, vooral van de Manggarai-stam die hier leeft. Bekijk het stadje, ga op zoek naar leuke souvenirs en strijk ergens neer met een biertje. Ben je een echte wandelaar? In de omgeving liggen ook mooie wandelroutes langs dorpjes en sawa's.

Zaterdag 24 juli Ruteng - Bajawa

De natuur van Flores is spectaculair, en vandaag ga je dat uitgebreid ontdekken. Je trekt door het dichtbegroeide bergland van West-Flores en door een open landschap met uitzicht op vulkaantoppen, lavastromen en de zee. Als je in de loop van de middag in Bajawa aankomt vind je dat misschien eigenlijk al te snel gegaan...

Zondag 25 juli Bajawa, fac. Wandeling langs traditionele dorpen

In de oude Indische godsdiensten speelde voorouderverering een belangrijke rol. Een wandeling van drie uur met uitzicht op de zee en vulkanen brengt je in dorpen waar die oude traditie nog steeds leeft. Daar bekijk je huizen die volgens de ‘adat', het pre-islamitische en pre-christelijke stelsel van sociale regels in Indonesië, zijn gebouwd. De ‘Ngadu' zijn parapluachtige constructies die mannelijke voorouders voorstellen, vaak met houten handen en ingekerfde gezichten. De vrouwelijke voorouders worden voorgesteld door kleine huisjes. Aan beide constructies worden regelmatig voedseloffers gebracht. Natuurlijk mag je de mensen hier vragen over stellen. Zij stellen je oprechte belangstelling op prijs!

Maandag 26 juli Bajawa - Riung

Voordat we naar Riung reizen kun je vandaag de natuurlijke warmwaterbronnen van het dorp Soa uitproberen. Een luxe gevoel, en een leuke ervaring om met Indonesische families te delen. Riung ligt aan de noordkust van Flores. Het is klein en volstrekt niet toeristisch. De islamitische Buginezen, de Bajau (zeenomaden) en katholieken uit het achterland: allemaal vinden ze het leuk om jou te ontmoeten.

Dinsdag 27 juliRiung, fac. Excursie naar het Pulau Tujuhbelas N.P.

Het Nationaal Park Pulau Tujuhbelas (Zeventien Eilanden) ligt voor de kust van Riung en bestaat uit heuvelachtige kleine en grotere eilanden. Daar wandel je op je gemak rond, geniet je van een wit zandstrand of snorkel je boven de koraalriffen: één van de mooiste snorkelplekken ter wereld, met verschillende soorten koralen en uitbundig gekleurde vissen. In het zeegras vlak voor de kust zie je roodachtige zeesterren. Aan de noordkust van het eiland Ontoloe verzamelen vliegende honden (kalongs) zich in de mangrovebomen. Bij vloed kan de boot vrij dicht bij komen. Dan zie je de dieren ondersteboven in de bomen hangen!

Woensdag 28 juliRiung - Detusoko

Je zou het bijna normaal gaan vinden: vandaag reis je alweer langs de meest fantastische, majestueuze vulkaantoppen. In Detusoko overnacht je in een weeshuis van Franciskaner nonnen. De accommodatie is eenvoudig, maar de sfeer van de missiepost en de gastvrijheid van de nonnen en de weeskinderen zijn hartverwarmend. Een bijzondere plek om wat van je tijd door te brengen!

Donderdag 29 juliDetusoko - Maumere via Keli Mutu vulkaan

Als de lucht nog strak blauw is vertrek je naar de Keli Mutu vulkaan, de ‘berg der geesten'. Hier liggen drie kratermeren in de onwerkelijke kleuren groen, chocoladebruin en zwart. Als edelstenen steken ze af bij de diepgrijze, lavakleurige omgeving. Dit is één van Indonesië's mooiste plekken! Wil je de berg af wandelen, dan kan dat. In drie uur bereik je dan door dorpen en langs akkertjes Moni. Door met bamboebossen bedekte heuvels bereik je Maumere, waar je in een mooi gelegen resort overnacht.

Vrijdag 30 juli en zaterdag 31 juliVlucht Maumere - Denpasar, door naar Sanur

Een lokale vlucht en busrit brengen je vanaag naar het strand van Bali! In Sanur geniet je van een uitnodigend blauwe zee, een drankje, het tropische strand en de zon. Sanur is een bekende badplaats, maar veel minder toeristisch dan bijvoorbeeld Kuta. Wil je nog één van Bali's mooiste tempels bezichtigen? Ga dan mee naar Tanah Lot, dat romantisch op een rotspunt ligt. Misschien maak je een hindoeïstisch ritueel mee, dat is op Bali de godsdienst.

Zondag 1 augustusSanur, vertrek terugvlucht

Onze vlucht vertrekt's avonds. Daarvoor kun je op zoek naar je laatste souvenirs: een mooie batik stof of houtsnijwerk bijvoorbeeld. In de middag vertrek je naar het vliegveld van Denpasar, waarvandaan je naar huis terugvliegt, vol herinneringen aan een weinig bekend deel van Indonesië. Dat het prachtig was zul je zeker met ons eens zijn!

Maandag 2augustusAankomst Amsterdam

Peter

zier er weer gaaf uit...maar lijkt me ook wel weer vermoeiend...

Rosalie

Super leuk Rian!

Ik ben zelf ook op Gili Meno (en de andere 2 eilandjes Gili Air en Trawangan), Lombok en Bali geweest!
Ik herken er wel wat dingetjes van, super leuk!
Alvast heel veel plezier!!!

Hans Sterkenburg

Rian neem een goed zakmes mee je weet het maar nooit met deze beesten, voor EHBO kun je altijd bellen

Monique

Hey Wereldreiziger,

Mooie reis, veel wandelen. Maar gauw weer een keer samen wandelen naar Bergen met de honden.
Maar eerst paardrijdenin Portugal.

Gr. Monique

Groetjes Monique

Diane

Om jaloers op te worden. Ik weet wat je tussendoor nog allemaal te doen hebt voor studie e.d. dus jaloers op alle mooie belevenissen die je zeker gaat meemaken en zeker de mogelijkheid om helemaal los te maken van alle P&O informatie die nu te verwerken valt.

Robin

Nou dat ziet er weer naar voor je uit hoor... :-)

Veel plezier met de voorpret alvast!

Marleen

Mag ik een foto bestellen van de Komodo-varaan? Ik heb last van jeugdsentiment, heb er ooit een suske en wiske album over gelezen. Gaat over dit gebied èn de Varaan....
Een reis in de voetsporen van Willt Vandersteen.
Hahaha.
Kus, Marleen

Tante Ans

Hallo Rian,

Het lijkt me weer een spannende en mooie reis.
Dat is genieten van alle mooie eilanden.
We zien de mooie foto,s weer tegemoet.
Groetjes van tante Ans.