Tradities

Vandaag een mooie excursie gemaakt. We zijn door het land van de Ngada gelopen.

We zijn in Bea gestart met de wandeling in de jungle. HIer staan nog traditionele dorpen. Hier speelt voorouderverering een grote rol.

Men begint door een paar grote stenen rechtop in de grond te zetten. Als deze stenen na 2 jaar niet zijn weggehaald dan mag je de grond als de jouwe beschouwen en kun je gaan bouwen. Je ziet paraplu-achtige constructies die mannelijke voorouders voorstellen. Voordat men dit bouwt stopt men 1 kip, 1 varken en 1 hond in de grond. Levend wel te verstaan. De kip leeft nog 2 dagen, het varken 1 week en de hond 2 of 3 weken. VOlgens de gids kun je de dieren horen tijdens dit proces. Daar bovenop wordt de paraplu gebouwd. Er worden kleine huisjes gebouwd voor de vrouwelijke voorouders. Er is 1 paraplu en 1 huisje per clan. Je kunt dus aan het aantal zijn hoeveel clans er in 1 dorp wonen.
Er is sprake van matriarchaat. De vrouw heeft al het bezit (land, huis, vee). Haar man gaat elke dag terug naar zijn moeder en zus om bij hen te werken en hen te verzorgen. Hij is alleen 's nachts thuis bij zijn vrouw. Zijn eigen kinderen zijn niet zijn verantwoordelijkheid, want zijn vrouw en zijn kinderen worden verzorgd door haar broer/oom.

De mensen worden in het dorp begraven, soms bij de voordeur. Alleen belangrijke mensen krijgen een betonnen grafsteen, de anderen niet, anders is er geen plek meer. Als je door een ongeluk om het leven bent gekomen of er is bloed uit je lichaam gekomen tijdens het overlijden dan brengt dit ongeluk. Deze mensen worden in de junge begraven, zij mogen absoluut niet in het dorp worden begraven.

Soms zie je boven op een huis een miniatuur huisje of mannetje. Dit zijn tekenen van het HOOFDHUIS en het BELANGRIJKSTE HUIS.

We hebben verschillende dorpen bekeken. Veel kinderen zijn meegewandeld. Het was af te toe glad onderweg, we zijn veel gedaald. De kinderen rennen op hun blote voeten voorbij. Getrainde voetjes.

Morgen reizen we van Bajawa naar Riung, via SOA. What's in a name? Hier zijn warmwaterbronnen, dus we gaan nog even badderen onderweg. We gaan lunchen bji de paters. Ik heb de reisleidster gevraagd alvast naar Bali te bellen, Ronnie en ik gaan paardrijden, 3 uur op het strand en in de rijstvelden. Kijk maar eens op www.balionhorse.com. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Mensen, ik ga een emmertje heet water regelen zodat ik nog kan ' douchen' voor het eten.

Monique

Hi Rian,

Geniet nog van je laatste week, veel plezier op Bali!

X Monique

Pat

Hai Rian
mooie reisverhalen weer!! Je maakt weer van alles mee.
Veel plezier nog verder!!
greetz Pat

Kathy

Hoi Rian,

Ik zou mij meer zorgen maken over hoe kom ik het klooster weer uit, haha! Luxe en schoon, (misschien rust??) en stel dat zij de sleutel weer vinden! Geintje!
He, geniet er nog even van!!
Groetjes,
Keet

Esther

Hoi Rian,

Veel paardrij plezier, ik heb de website bekeken.
Het ziet er schitterend uit maar het mag inderdaad wat kosten.
Maar ja je bent op vakantie dau moet je er van genieten.

Groetjes Esther xxx

Tante Ans

Hallo Rian, het ziet er weer geweldig uit wat je zoal schrijft.
Mooie eilanden en leuke ervaringen die je meemaakt.
Leuk dat je daar gaat paardrijden, ik heb de site bekeken en dat ziet er geweldig uit.
Veel plezier en geniet, liefs tante Ans.

Robin

Ha Rian. weer een mooi verhaal. en leerzaam ook...
Ik heb nu 2 stenen op de parkeerplaats gelegd. Nog even wachten en...

Nog veel plezier daar!.

Gr,

Robin

Ed

Hey Rian
Klinkt helemaal geweldig,geniet er nog maar van
Het is zo weer voorbij

Gr Ed

Jose

Hey Rian. nu je toch uitgerust ben en al een pater gevonden heb vraag of ze je weet wel van jesus gevonden hebben.
Groetjes