En inderdaad, hoe kom je het klooster weer uit???

Na het snorkelen moesten we de volgende ochtend weer het rugzakje inpakken en verder op het eiland Flores. We hebben een aantal wandelstops gehad. Lekker even de benen strekken, rondkijken, fotograferen, contact maken met de locals.

We zijn gestopt op een strand waar veel groene stenen liggen. Die worden daar geraapt, gesorteerd en verkocht. Rapen kunnen we zelf ook , drie keer raden waarom mijn rugzak iets zwaarder is geworden.

Eind van de middag zijn we aangekomen bij de Fransiskaner zusters. Groot complex met weeshuis. Kamer waren nog niet klaar. We zijn maar even gaan wandelen, er zijn mooie rijstveldterrassen in de buurt.

Het diner was teleurstellend, een kookcursus zou op zijn plaats zijn (en een aangepaste prijs, voor Flores begrippen was het niet goedkoop). Het beloofde optreden van de weeskinderen ging ook niet door. Kamers erg sober, 2 bedden, tafeltje, wastafel. Douche (die doet het niet) en toilet zijn op het eind van de gang. Ja, dat is weer een plens koud water over je heen gooien. Koud ' douchen' zal nooit mijn hobby worden.
Na het eten zijn we gelijk gaan slapen. De wekker wordt gezet om 03.30 uur. Ja, jullie lezen het goed, geen typefout. Om 04.00 uur willen we wegrijden, maar de voordeur zit op slot. En dan kun je het klooster niet meer uit Käthy, je had een vooruitziende blik. Maar gelukkig hebben we de poortwachter gevonden en mochten we toch weg.

Op weg naar de Kelimutu vulkaan om de zonsopkomst te bewonderen. Het is ruim een uur rijden en dan nog een stuk de vulkaan te voet beklimmen. ZOnsopkomst is mooi. Bij daglicht zie je 3 kratermeren, deze kunnen dagelijks van kleur verschillen. Twee meren waren groen en 1 meer was zwart. We hebben geluk gehad, het was al dagen bewolkt. Zit je daar hardstikke vroeg en dan zie je niets.

Vervolgens door om koffie te drinken. Hebben nog een schooltje bezocht. Kom ik eindelijk van de pennen, ballonnen en haarspeldjes af. Een non gaf les, dus haar heb ik het tasje gegeven. Ze ging gelijk tellen en uitdelen. Er waren 8 haarspeldjes en 16 meisjes in de klas. Toen de non vroeg wie er geen haarspeldje had haalden bijna alle meisjes snel hun eigen haarspeldjes uit het haar. Maar iedere leerling kreeg iets.

Daarna zijn we doorgereden naar de kust. Even gezwommen in de Indische Oceaan. Branding was nogal sterk, dus voor mij een korte zwempartij. Daarna zijn we doorgereden naar Maumere. Eindstop op het eiland Flores. Mooi hotel, goede kamers, lauwe douche, airco, wel een luidruchtig aggregaat dat 24 uur per dag staat te draaien. Vanochtend waren we vrij. Heerlijk. Ook hier nog even gesnorkeld om het af te leren.............